Dec 2020 | News | News

Het jaar 2020 begon zoals ieder ander jaar. Bedrijven keken vol vertrouwen naar de toekomst en hadden mooie plannen om er wederom een succesvol jaar van te maken. Halverwege maart konden veel van die plannen echter alweer de prullenbank in. Het coronavirus kreeg grip op de samenleving en de wereld ging van de ene op de andere dag op slot. Het dagelijks leven kwam tot stilstand en werkend Nederland werd verzocht om indien mogelijk vanuit huis te werken. Net als alle andere bedrijven gaven we bij Experian massaal gehoor aan deze oproep. Gelukkig kunnen we stellen dat dankzij de veerkracht en inzet van onze werknemers deze overgang soepel is verlopen. Zij hebben niet alleen geholpen onze bedrijfscontinuïteit te waarborgen, maar stonden ook klaar voor onze klanten in deze uitdagende tijd.

Veronica Flyckt
Site Manager NL & Head of Analytics
Experian

Om het jaar met een positieve noot te eindigen, neem ik jullie graag mee langs enkele hoogtepunten die we dit jaar samen met onze partners en klanten hebben beleefd. Verder blik ik kort vooruit op wat 2021 voor ons in petto heeft.

Open Banking

Zo zagen we dit jaar dat steeds meer organisaties kijken naar manieren om Open Banking te integreren in hun business en processen te automatiseren. De stille revolutie die Open Banking teweegbrengt is versneld sinds de introductie van PSD2 in februari 2019. Echter worden de vruchten hiervan pas vooral sinds dit jaar geplukt. Bij Experian hebben we dit jaar ook de eerste successen behaald met Open Banking. Onze recent aangekondigde samenwerking met Invers sluit hier mooi bij aan. Via een innovatief platform combineren we de PSD2-technologie van Invers met onze kennis op het gebied van kredietscores en data-analyse. Met de gezamenlijke oplossing kunnen bedrijven hun besluitvormingsprocessen en gebruikerservaringen verbeteren. Steeds meer organisaties zien de waarde van Open Banking. We verwachten dat deze ontwikkeling zich de komende jaren doorzet.

Innovatie

2020 was voor ons ook een jaar van primeurs. Zo werd ons PowerCurve-platform dit jaar voor het eerst een SaaS-oplossing. Daardoor kunnen klanten er nu ook voor kiezen om de oplossing als service af te nemen vanuit een veilige, gehoste omgeving in één van onze datacenters. Verder introduceerden we begin dit jaar Web Data Insights. Een oplossing die later dit jaar meer dan relevant bleek. Kredietverstrekkers kunnen met deze oplossing het kredietrisico van bedrijven beoordelen met real-time web data. Hierdoor kunnen kredietverstrekkers hun acceptatie- en afwijzingsprocessen ingrijpend verbeteren door middel van een extra perspectief.

Een ander hoogtepunt was de Innovation Summit die dit jaar voor het eerst volledig digitaal plaatsvond. Het was een geslaagde editie en ook de reacties na afloop waren zeer positief. Bezoekers konden rekenen op een flinke dosis inspiratie en kennis van experts als Javier Campos, Herman Peeters, Jakob Færgeman en een aantal van onze klanten. De impact van de pandemie op de kredietsector, maar ook hoe innovatie en data kunnen helpen om specifieke zakelijke vraagstukken op te lossen waren hoofdonderwerpen tijdens het event. Heb je de Innovation Summit gemist? Alle sessies zijn inmiddels via onze website on-demand beschikbaar.

Klanten

In 2019 vroegen klanten ons om hen proactiever te voorzien van deskundig inzicht, kennis en advies. Om deze reden lanceerden we SimRisk, een innovatieve en informele manier om PowerCurve- en kredietrisico-expertise te delen via een online competitie. Ook zijn we de Experian Academy gestart. Dit is een online platform met al ons gedachtegoed, van whitepapers en case-studies van klanten, tot blogs, podcasts en webinars. Je vindt hier alles op één plek en het platform is snel en makkelijk toegankelijk. Als gevolg hiervan scoorden klanten ons in 2020 positiever op het gebied van betrokkenheid en kennisdeling. Onze klanten meldden ook dat we hen goed en effectief hebben ondersteund tijdens de uitbraak van het coronavirus. Om hen in deze periode te helpen de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, hebben we specifieke whitepapers en webinars gelanceerd. Hierin vertelden we bijvoorbeeld over de impact van de pandemie op collections, fraudebeheer en regelgeving. Ook hebben we gewerkt aan de stabiliteit en uptime van onze systemen. Verder zijn we momenteel druk bezig om onze website te updaten. Zo zal het binnenkort nog duidelijker zijn hoe we bij Experian data verzamelen en wat we met die data doen, ook voor de consument. We vinden het belangrijk om consumenten uit te leggen wat we doen en hoe we omgaan met data om ook hen duidelijk te maken wat het belang is van creditmanagement. Daarom is informatieverschaffing en duidelijke communicatie richting consumenten een van onze speerpunten in 2020 en 2021. We voeren ook regelmatig gesprekken met de consument en externe stakeholders om hen te betrekken in dit proces.

E-commerce

In 2019 was de totale e-commerce-industrie in ons land goed voor een omzet van 25,8 miljard euro. Het is duidelijk dat de sector zich afgelopen jaar nóg sneller heeft ontwikkeld, grotendeels gedreven door het coronavirus. Ook wij kenden een flinke groei van het volume binnen deze sector met ook een aantal mooie nieuwe klanten en we verwachten ook in 2021 binnen de sector een belangrijke rol te spelen. Daarom zijn we volop bezig om een benchmark op het gebied van e-commerce te ontwikkelen. Onze e-commerce expertise werd eerder dit jaar versterkt door het meerderheidsbelang dat Experian verwierf in Arvato Financial Solutions in Duitsland. Op deze manier hopen we nog meer grote en kleine spelers binnen de e-commerce-sector toe te voegen aan ons portfolio.

Wat brengt 2021 ons?

Als 2020 ons één ding heeft geleerd, is het dat we beter niet te ver in de toekomst kunnen kijken. Toch zien we het komende jaar vol vertrouwen tegemoet. We geloven namelijk dat zowel wij als onze klanten zich in een goede positie bevinden om gezond uit deze crisis te komen. Uit een recente publicatie blijkt dat er sprake is van een 75% stijging in betalingsachterstanden vanwege het coronavirus. Dit aantal zal naar verwachting alleen maar toenemen. Daarom verwachten we dat collections een relevant onderwerp blijft de komende jaren. Dit geldt zowel voor startende organisaties die nog maar net begonnen zijn met het optimaliseren van hun collectie-activiteiten, als voor bedrijven die hier al veel verder mee zijn. Hierbij speelt automatisering een belangrijke rol. Wij staan in ieder geval klaar om onze klanten te ondersteunen met een combinatie van data, analytics en software zodat zij de uitdaging aan kunnen gaan.

2020 gaat de geschiedenisboeken in als een van de meest turbulente jaren. Met de komst van een vaccin en de kansen die ongetwijfeld weer zullen komen, zijn we bij Experian hoopvol over de toekomst. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat 2021 een gezond en succesvol jaar wordt. Wij staan in ieder geval weer voor je klaar!