Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op jouw vraag.

Op deze pagina vind je een overzicht van de vragen die we vaak krijgen. De antwoorden hebben we ingedeeld in categorieën, zodat je jouw vraag makkelijk kunt vinden. Het antwoord lees je door op de vraag te klikken.  

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via inzage@experian.nl, we helpen je graag.  

 

Inzage in je gegevens

Bij Experian kun je gratis en op een makkelijke manier inzage krijgen in je persoonlijke gegevens die bij ons bekend zijn. Om toegang te krijgen tot je gegevens hebben we persoonlijke informatie en een kopie van een legitimatiebewijs nodig. Dit kun je per e-mail naar ons versturen via onderstaande knop. Wanneer je op deze knop klikt, opent er automatisch een nieuwe e-mail met een lijst van de informatie die we van je nodig hebben. Na het invullen van alle benodigde gegevens kun je de e-mail naar ons versturen. Over het algemeen ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie van ons. De wettelijke reactietermijn is een maand.  

Vragen over je registratie

Nee. Experian verzamelt alleen gegevens die belangrijk zijn voor kredietinformatie. Wij hebben geen zwarte lijst. We verzamelen geen gegevens over huidskleur, afkomst, gezondheid, politieke voorkeur, geloof of seksuele geaardheid. Ook verzamelen wij geen informatie over bank- en spaartegoeden en iemands (criminele) verleden. 

Veiligheid en privacy

We vinden het ontzettend belangrijk om zorgvuldig om te gaan met je gegevens. Je kunt erop rekenen dat je gegevens bij ons veilig zijn en dat we ons houden aan de wet. Dat doen we op de volgende manieren:

  • Experian is lid van de Vereniging van Kredietinformatiebureaus (VvKi) en we werken volgens de strenge voorwaarden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
    Lees hier meer over de AVG of bezoek de website van de VvKi.  
  • Voor de veiligheid van onze systemen hanteren we de hoogst mogelijke internationale voorschriften. 
  • We hebben een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld die zowel Experian als onze klanten controleert op het naleven van de regels. Deze Functionaris treedt ook op als bemiddelaar bij geschillen.  
  • Informatie wordt alleen onder strenge voorwaarden beschikbaar gesteld aan onze klanten. We zorgen ervoor dat ook onze klanten de informatie onder de strenge voorwaarden van de AVG gebruiken.

Wil je meer gedetailleerde informatie over privacy? Bekijk dan onze privacyverklaring voor consumentengegevens

Over Experian

Experian bestaat al meer dan 125 jaar en is inmiddels actief in 39 landen. Er werken wereldwijd ongeveer 16.500 mensen. Sinds 1986 is Experian ook actief in Nederland. Vanuit het Nederlandse kantoor in Den Haag helpt ons team van medewerkers iedere dag consumenten en bedrijven met het verkleinen van financiële risico’s.

Ons doel is om bij te dragen aan een gezonde financiële maatschappij. Dat doen we door de financiële risico’s voor bedrijven te verkleinen en te zorgen dat jij als consument een betalingsverplichting aangaat die je na kunt komen.

Overige vragen

Een kredietscore is een score die laat zien hoe kredietwaardig je bent. Een kredietscore zie je ook vaak terug in het Engels: credit score. 

Kredietwaardigheid zegt iets over of je een betalingsverplichting goed aan kunt. Het is namelijk belangrijk dat je krediet afsluit dat past bij je financiële situatie. Nu en in de toekomst. 

Stel, je wilt een nieuw telefoonabonnement afsluiten. Dan maakt het telecombedrijf op basis van jouw kredietrisicoscore een beslissing of het verantwoord is dat je dit krediet afsluit. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het afsluiten van een energiecontract of het online kopen van kleding met achteraf betalen. 

Experian geeft een risicoscore af aan bedrijven die klant bij ons zijn, bijvoorbeeld het telecombedrijf, de energieleverancier of een webshop. Het bedrijf vertaalt deze score naar een eigen kredietscore en neemt zo met deze informatie de beslissing of je wel of niet voor een krediet in aanmerking komt, of dat er bijvoorbeeld aanvullende voorwaarden nodig zijn.

Inzage in je gegevens


E-mail: 
inzage@experian.nl

Telefoon: 
0900 - EXPERIAN / 0900 - 397 374 26 (gebruikelijke belkosten)

Post:
Experian 
Afdeling Customer Support 
Postbus 16604 
2500 BP Den Haag