Deze website maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te meten en u een betere gebruikservaring te bieden. Door gebruik te blijven maken van deze website, geeft u toestemming voor het gebruik van deze cookies. Klik hier voor meer informatie of het wijzigen van uw cookie-instellingen.

Veelgestelde vragen

Vind hier het antwoord op jouw vraag.

Op deze pagina vind je een overzicht van de vragen die we vaak krijgen. De antwoorden hebben we ingedeeld in categorieën, zodat je jouw vraag makkelijk kunt vinden. Het antwoord lees je door op de vraag te klikken.  

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via inzage@experian.nl, we helpen je graag.  

 

Inzage in je gegevens

Bij Experian kun je gratis en op een makkelijke manier inzage krijgen in je persoonlijke gegevens die bij ons bekend zijn. Om toegang te krijgen tot je gegevens hebben we persoonlijke informatie en een kopie van een legitimatiebewijs nodig. Dit kun je per e-mail naar ons versturen via onderstaande knop. Wanneer je op deze knop klikt, opent er automatisch een nieuwe e-mail met een lijst van de informatie die we van je nodig hebben. Na het invullen van alle benodigde gegevens kun je de e-mail naar ons versturen. Over het algemeen ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie van ons. De wettelijke reactietermijn is een maand.  

Om zeker te weten dat je zelf de aanvrager van de informatie bent, controleren we dit door middel van een kopie van je legitimatiebewijs. Deze kopie kun je meesturen met de aanvraag per e-mail of post. Volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heb je het recht om het burgerservicenummer (BSN) en de pasfoto op je legitimatiebewijs onzichtbaar te maken. In de voorbeelden hieronder zie je welke gegevens je zwart kunt maken en hoe de kopie er uit moet zien.

Voorbeelden identiteitsbewijzen

Ja, dat kan. Je kunt de toegang tot je gegevens ook per post aanvragen. Daarvoor gebruik je de adresgegevens hieronder. 

Experian 
Afdeling Customer Support 
Postbus 16604 
2500 BP Den Haag

In de brief moeten altijd de volgende gegevens staan: 

  1. Referentienummer (indien bekend)

  2. Geslacht (m/v)

  3. Voorletters

  4. Achternaam

  5. Geboortedatum

  6. Adres

  7. Postcode

  8. Woonplaats

  9. E-mail

  10. Telefoon

  11. Reden van aanvraag

Vergeet niet om ook een kopie van je legitimatiebewijs mee te sturen. Zonder deze kopie kunnen we je aanvraag niet behandelen. 

Om het je makkelijk te maken kun je hier een voorbeeldbrief downloaden die je kunt gebruiken als je per post inzage wil aanvragen.

Let op: ook bij een aanvraag per post heb je het recht om het burgerservicenummer (BSN) nummer en de pasfoto op de kopie van het legitimatiebewijs onzichtbaar te maken. 

Je kunt ons bellen voor algemene vragen, maar helaas mogen we via de telefoon geen inhoudelijke informatie over je registratie verstrekken.

Om te voorkomen dat iemand anders je gegevens opvraagt moeten we vaststellen dat je zelf de aanvrager van informatie bent. Dit kan alleen door controle van een kopie rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of ander identiteitsbewijs. 

Het is zowel voor jou als voor ons belangrijk dat de informatie juist is. Een verkeerde registratie kan namelijk vervelende gevolgen hebben. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verplicht Experian om op een eerlijke en veilige manier om te gaan met je gegevens. 

Volgens de AVG heb je het recht om het burgerservicenummer (BSN) nummer en de pasfoto op het legitimatiebewijs onzichtbaar te maken. In de voorbeelden hieronder zie je welke gegevens je zwart kunt maken.

Wil je meer weten over de AVG? Klik dan hier.

Voorbeelden identiteitsbewijzen

Er gelden twee voorwaarden voor het opvragen van gegevens: 

  • We mogen alleen inzage in je registratie geven wanneer je ouder bent dan 16 jaar en niet onder curatele staat. Sta je wel onder curatele? Dan kan je wettelijke vertegenwoordiger een aanvraag voor inzage bij ons indienen.  
  • We hebben een kopie van je legitimatiebewijs nodig om zeker te weten dat je zelf de gegevens opvraagt. Hoe je dit kunt meesturen, lees je op de pagina over inzage aanvragen

Over het algemeen ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie van ons. De wettelijke reactietermijn is een maand. 

Inzage krijgen in je gegevens is gratis. Mocht je telefonisch contact met ons opnemen via 0900-EXPERIAN of 0900-397 37 426, dan betaal je hiervoor je gebruikelijke belkosten. 

Let op: via de telefoon mogen we helaas geen inhoudelijke informatie over je registratie verstrekken. Dit kan alleen door het indienen van een schriftelijk verzoek via e-mail of per post.

Dit kan alleen met een geldende reden, bijvoorbeeld dat de persoon zelf niet in staat is om zijn of haar gegevens op te vragen. Er kan dan een volmacht worden afgegeven. Dit is een brief met toelichting en een handtekening van de aanvrager, dus de persoon van wie de gegevens worden opgevraagd. Daarnaast hebben we een kopie van het legitimatiebewijs van beide personen nodig: de volmachtigde en de aanvrager. 

Als je de gegevens van iemand anders wil opvragen, kun je het beste contact opnemen met onze Consumer Helpdesk. 

Vragen over je registratie

Nee. Experian verzamelt alleen gegevens die belangrijk zijn voor kredietinformatie. Wij hebben geen zwarte lijst. We verzamelen geen gegevens over huidskleur, afkomst, gezondheid, politieke voorkeur, geloof of seksuele geaardheid. Ook verzamelen wij geen informatie over bank- en spaartegoeden en iemands (criminele) verleden. 

Experian wijst geen kredietaanvragen af. Het bedrijf waar je een product of dienst afneemt, neemt de beslissing of je wel of niet voor een krediet in aanmerking komt. Wij zijn alleen verantwoordelijk voor de gegevens waarmee het bedrijf deze beslissing maakt.  

Stel, je bestelt de nieuwste telefoon met een tweejarig abonnement bij een telecombedrijf. Dit bedrijf kan dan bij ons een risicoscore opvragen, om te bepalen of het verantwoord en veilig is om jou dit krediet voor twee jaar te verlenen. Deze risicoscore is gebaseerd op de informatie die we van jou hebben. Het telecombedrijf beslist daarna zelf of ze jou dit krediet verlenen, of dat er misschien aanvullende voorwaarden nodig zijn, zoals een aanbetaling. Wij leveren dus alleen de informatie waarmee het telecombedrijf zelf deze beslissing maakt.  

Wanneer je niet op tijd hebt betaald noemen we dit ook wel een negatieve betalingservaring. Een negatieve betalingservaring blijft tot maximaal 8 jaar bewaard. Bij een nieuwe toetsing telt een negatieve betalingservaring maar tot 5 jaar terug mee.  

Ook als je de rekening alsnog hebt betaald, blijft een negatieve registratie dus voor maximaal 8 jaar bestaan. Deze bewaartermijn is bepaald in de gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH). 

Voorbeeld: Als je in 2014 een negatieve betalingservaring op je naam had staan, dan telt deze bij een nieuwe kredietaanvraag in 2020 niet meer mee. De negatieve betalingservaring is dan namelijk al meer dan 5 jaar oud. De negatieve betalingservaring blijft nog wel tot 2022 (8 jaar) bewaard. 

Wil je weten hoe lang je gegevens precies bewaard worden? Bekijk dan de vraag ''Hoe lang bewaart Experian gegevens van consumenten?''. 

Helaas vervalt je registratie niet automatisch door de ‘schone lei’ verklaring. Schuldeisers kunnen met deze verklaring geen schulden meer afdwingen, maar de registratie van je schulden blijft wel bestaan. Een ‘schone lei’ verklaring zorgt er dus niet voor dat je in de toekomst niet meer geconfronteerd kunt worden met je oude schulden.

Een negatieve betalingservaring blijft tot maximaal 8 jaar bewaard. Deze bewaartermijn is bepaald in de gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH). Bij een nieuwe toetsing telt een negatieve betalingservaring maar tot 5 jaar terug mee.

Wil je weten hoe lang je gegevens precies bewaard worden? Bekijk dan de vraag ''Hoe lang bewaart Experian gegevens van consumenten?''. 

Wij vinden het belangrijk dat de kwaliteit van onze data zo goed mogelijk is. Foute gegevens verwijderen wij direct als is bewezen dat deze gegevens onjuist zijn. Je gegevens blijven tot maximaal 8 jaar bij ons zichtbaar. Daarna worden je gegevens automatisch verwijderd.

Als je het vermoeden hebt dat je gegevens niet kloppen, neem dan contact met ons op via inzage@experian.nl

Ja, dat kan. Het betaalgedrag van iemand is niet de enige informatie die kan wijzen op fraude of wanbetaling. Daarom zijn er ook andere gegevens waar we rekening mee houden. Een aantal voorbeelden: 

  • De opgegeven naam of het adres bestaat niet (bijvoorbeeld Mickey Mouse)
  • Je vul een onlogisch geboortejaar in (bijvoorbeeld 1870)
  • In een korte tijd worden er veel kredietaanvragen bij verschillende aanbieders gedaan

Dit soort informatie kan erop wijzen dat er sprake is van fraude. Daarom worden er ook andere gegevens dan alleen betaalgedrag gebruikt om een kredietaanvraag te beoordelen.

Jazeker, wij registreren ook positieve informatie. Als je netjes op tijd betaalt, werkt dit vaak in je voordeel. Ook andere gegevens, zoals het bezit van onroerend goed (bijvoorbeeld een huis) of een vaste telefoonaansluiting op naam en adres worden vastgelegd als positieve informatie.

Ja, dat kan. Als je niet op tijd hebt betaald dan komt dat terug bij een volgende toetsing. Bij een nieuwe toetsing telt een negatieve betalingservaring tot 5 jaar terug mee. 

Wil je weten hoe lang je gegevens precies bewaard worden? Bekijk dan de vraag ''Hoe lang bewaart Experian gegevens van consumenten?''. 

Experian wijst geen kredietaanvragen af. Het bedrijf waar je een product of dienst koopt, maakt de beslissing of je wel of niet in aanmerking komt voor een krediet. Je kunt wel bij ons inzage aanvragen in de gegevens die mogelijk voor een afwijzing hebben gezorgd. 

Ben je van mening dat de gegevens onjuist zijn? Dan kun je contact met ons opnemen via inzage@experian.nl.  

Als je inzage aanvraagt in je gegevens, ontvang je een overzicht van de informatie die bij ons bekend is. In dit overzicht staat ook welke bedrijven informatie over jou bij ons hebben opgevraagd.

Wij vinden het belangrijk dat de kwaliteit van onze data zo goed mogelijk is. Foute gegevens verwijderen wij direct als is bewezen dat deze gegevens onjuist zijn. Als je het vermoeden hebt dat je gegevens niet kloppen, neem dan contact met ons op via onderstaande gegevens. 

E-mail 
inzage@experian.nl

Telefoon 
0900 - EXPERIAN / 0900 - 397 374 26 (gebruikelijke belkosten)

Post 
Experian 
Afdeling Consumer Helpdesk 
Postbus 16604 
2500 BP Den Haag

Veiligheid en privacy

We vinden het ontzettend belangrijk om zorgvuldig om te gaan met je gegevens. Je kunt erop rekenen dat je gegevens bij ons veilig zijn en dat we ons houden aan de wet. Dat doen we op de volgende manieren:

  • Experian is lid van de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH) en we werken volgens de strenge voorwaarden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
    Lees hier meer over de AVG of bezoek de website van de NVH.  
  • Voor de veiligheid van onze systemen hanteren we de hoogst mogelijke internationale voorschriften. 
  • We hebben een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld die zowel Experian als onze klanten controleert op het naleven van de regels. Deze Functionaris treedt ook op als bemiddelaar bij geschillen.  
  • Informatie wordt alleen onder strenge voorwaarden beschikbaar gesteld aan onze klanten. We zorgen ervoor dat ook onze klanten de informatie onder de strenge voorwaarden van de AVG gebruiken. 
  • Alleen consumenten kunnen bij ons inzage krijgen in hun persoonlijke gegevens. Leveranciers hebben geen toegang tot gedetailleerde persoonsgegevens. 

Wil je meer gedetailleerde informatie over privacy? Bekijk dan onze privacyverklaring voor consumentengegevens

In onderstaande tabel kun je zien welke gegevens wij verzamelen van consumenten. Naast de gegevens van consumenten, verzamelen we ook gegevens van rechtspersonen. Dat zijn bedrijven, zoals een eenmanszaak of vennootschap onder firma. 

Let op: klanten van Experian hebben geen direct inzicht in al deze gegevens. We delen bijvoorbeeld geen identificatiegegevens met onze klanten. 

Type persoonsgegevens

Omschrijving van de gegevens

Bron: waar komen deze gegevens vandaan?

 

 

Negatieve betalingservaringen

 

 

Informatie over niet betaalde of te laat betaalde schulden. De gegevens die we hebben bestaan uit:

  • De naam van de persoon die niet betaalt
  • De datum van het aangaan van de schuld
  • De datum van wanbetaling (dus de uiterste betaaldatum)
  • De registratie van de wanbetaling

Deze informatie komt van incassobureaus en de credit management afdeling van bedrijven.

Positieve betalingservaringen

Informatie over betalingsverplichtingen die op tijd zijn voldaan.  

Deze informatie komt van klanten van Experian.

Persoonlijke gerechtelijke uitspraken

Informatie over persoonlijke faillissementen en WSNP-registraties. WSNP staat voor Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen.  

Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld rechtbanken), eventueel via externe partijen.

Curatele register

Informatie over persoonlijke gerechtelijke uitspraken over onder curatele stellingen en (provisioneel) bewindvoeringen. 

Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld rechtbanken), eventueel via externe partijen.

Eerdere krediettoetsingen

We kijken of je eerder in dezelfde periode kredietaanvragen hebt gedaan bij andere bedrijven. Klanten van Experian kunnen bij het opvragen van een risicoscore zien of je meerdere aanvragen binnen een korte periode hebt gedaan. Dit kan in sommige gevallen betekenen dat je te veel kredietaanvragen hebt gedaan, of dat er sprake is van fraude.

Als je meerdere kredietaanvragen hebt gedaan in korte tijd dan kan dit een reden zijn voor een bedrijf om je te weigeren. Zo helpen we voorkomen dat je te veel betalingsverplichtingen in één keer aangaat die je niet kunt nakomen.

Deze informatie komt van klanten van Experian.

Eerdere (eCommerce) toetsingen

Registraties van aanvragen bij onze klanten slaan we op voor interne doeleinden. 

Deze informatie komt van klanten van Experian.

Telefoongegevens

Mobiele en vaste telefoonnummers.

Deze informatie komt van de diverse bronnen bij het verzamelen van alle typen persoonsgegevens in dit overzicht.

Internetgegevens

E-mailadressen. 

Deze informatie komt van de diverse bronnen bij het verzamelen van alle typen persoonsgegevens in dit overzicht.

Bedrijfsgegevens

Informatie over bedrijven, stichtingen en verenigingen. 

Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel), eventueel via externe partijen.

Zakelijke gerechtelijke uitspraken

Informatie over zakelijke faillissementen, surseances van betaling en WSNP-registraties van aansprakelijke personen. WSNP staat voor Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. 

Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld rechtbanken), eventueel via externe partijen.

Identificatiegegevens

Dit zijn basisgegevens die we opslaan om zeker te weten dat het om de juiste persoon gaat. We verzamelen hiervoor de volgende gegevens:

  • Naam
  • Geboortedatum
  • Adres

Let op: dit zijn geen gegevens die we gebruiken in onze producten of diensten. 

Deze informatie komt van de diverse bronnen bij het verzamelen van alle typen persoonsgegevens in dit overzicht.


Wil je weten hoe lang deze gegevens precies bewaard worden? Bekijk dan het overzicht bij de vraag ''Hoe lang bewaart Experian gegevens van consumenten?''.

In onze privacyverklaring voor consumentengegevens vind je meer informatie over welke gegevens wij verzamelen en hoe wij hier veilig mee omgaan.

Wanneer je niet op tijd hebt betaald noemen we dit ook wel een negatieve betalingservaring. Een negatieve betalingservaring blijft tot maximaal 8 jaar bewaard. Bij een nieuwe toetsing telt een negatieve betalingservaring maar tot 5 jaar terug mee. 

Ook als je de rekening alsnog hebt betaald, blijft een negatieve registratie dus voor maximaal 8 jaar bestaan. Deze bewaartermijn is bepaald in de gedragscode van de Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus (NVH).

Voorbeeld: Als je in 2014 een negatieve betalingservaring op je naam had staan, dan telt deze bij een nieuwe kredietaanvraag in 2020 niet meer mee. De negatieve betalingservaring is dan namelijk al meer dan 5 jaar oud. De negatieve betalingservaring blijft nog wel tot 2022 (8 jaar) bewaard.

Een compleet overzicht van de bewaartermijn per type persoonsgegevens vind je hieronder.

Type persoonsgegevens

Aantal jaar

Startmoment van de bewaartermijn

Negatieve betalingservaringen

8 jaar totaal:

  • 5 jaar bij nieuwe krediettoetsingen door onze klanten

  • Aansluitend 3 jaar voor statistische en analytische doeleinden

Na de datum van registratie

Positieve betalingservaringen

8 jaar totaal

Na de laatste wijzigingsdatum

Persoonlijke gerechtelijke uitspraken

8 jaar totaal:

  • 5 jaar bij nieuwe krediettoetsingen door onze klanten

  • Aansluitend 3 jaar voor statistische en analytische doeleinden

Na beëindiging van de uitspraak of na beëindiging van het leveren van gegevens door de gegevensverstrekker

Curatele register

3 jaar totaal

Na beëindiging van de uitspraak of na beëindiging van het leveren van gegevens door de gegevensverstrekker

Eerdere krediettoetsingen

6 jaar totaal: 

  • 3 jaar bij een nieuwe krediettoetsing door onze klanten

  • Aansluitend 3 jaar voor statische en analytische doeleinden

Na de datum van registratie

Eerdere (eCommerce) toetsingen

6 jaar totaal

Na de datum van registratie

Telefoongegevens

8 jaar totaal

Na de laatste wijziging door de gegevensverstrekker

Internetgegevens

8 jaar totaal

Na de laatste wijziging door de gegevensverstrekker

Bedrijfsgegevens

8 jaar totaal

Na beëindiging van de handelsregistratie van het bedrijf of na beëindiging van het leveren van gegevens door de gegevensverstrekker

Zakelijke gerechtelijke uitspraken

8 jaar totaal:

  • 5 jaar bij nieuwe krediettoetsingen door onze klanten

  • Aansluitend 3 jaar voor statistische en analytische doeleinden

Na beëindiging van de uitspraak of na beëindiging van het leveren van gegevens door de gegevensverstrekker

Identificatiegegevens

8 jaar totaal

Let op: dit zijn geen gegevens die we gebruiken in onze producten of diensten.

Na de laatste wijzigingsdatum

Internationale verloren en gestolen identificatie documentnummers

10 jaar totaal

Na laatste wijzigingsdatum

Kopie legitimatiebewijs

0 jaar

Wanneer je een kopie van je legitimatiebewijs instuurt om inzage aan te vragen in je gegevens, dan wordt deze direct vernietigd na identificatie. 

-

 

Wil je meer weten over wat voor gegevens dit precies zijn en waar deze gegevens vandaan komen? Bekijk dan het overzicht bij de vraag ''Welke gegevens verzamelt Experian van consumenten?''. 

Ja, Experian werkt volgens de strenge voorwaarden van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG verplicht ons om eerlijk en zorgvuldig met je gegevens om te gaan. Ook mogen wij niet meer gegevens verzamelen dan noodzakelijk is. De Autoriteit Persoonsgegevens is toezichthouder en controleert ons hierop.

Als we je persoonsgegevens verwerken, word je hiervan door de leverancier op de hoogste gesteld. Tenzij dit onmogelijk is of een onevenredige inspanning vergt. Je hebt altijd het recht om gratis inzage te vragen in de gegevens die we van jou hebben. 

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europese wet waarin de belangrijkste regels voor het omgaan met persoonsgegevens zijn vastgelegd. De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR). Naast de Europese regels, laat de AVG ruimte voor nationale keuzes en regels. Deze regels zijn uitgewerkt in de UAVG: Uitvoeringswet Algemene Verordening Persoonsgegevens. 

In Nederland houdt de Autoriteit Persoonsgegevens toezicht op deze wet en andere wet- en regelgeving voor de verwerking van persoonsgegevens. 

Meer informatie over de AVG lees je hier.

Als een Experian klant een toetsing van een consument bij ons opvraagt, dan ontvangt de klant een risicoscore. Deze risicoscore is gebaseerd op de informatie die van jou bij ons bekend is.  

Klanten van Experian hebben geen direct inzicht in al jouw gegevens. We delen bijvoorbeeld geen identificatiegegevens met onze klanten.

Over Experian

Experian bestaat al meer dan 125 jaar en is inmiddels actief in 39 landen. Er werken wereldwijd ongeveer 16.500 mensen. Sinds 1986 is Experian ook actief in Nederland. Vanuit het Nederlandse kantoor in Den Haag helpt ons team van medewerkers iedere dag consumenten en bedrijven met het verkleinen van financiële risico’s.

Ons doel is om bij te dragen aan een gezonde financiële maatschappij. Dat doen we door de financiële risico’s voor bedrijven te verkleinen en te zorgen dat jij als consument een betalingsverplichting aangaat die je na kunt komen.

Met de data die we beheren, voorkomen we problemen op het gebied van schulden, kredieten en fraude. 

Wat doen we voor bedrijven? 

We verzamelen gegevens van consumenten en stellen deze onder strenge voorwaarden beschikbaar aan bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan een energieleverancier, telecombedrijf of een webshop. Hiermee helpen we deze bedrijven om met onze informatie hun financiële risico’s te verkleinen, bijvoorbeeld het risico dat een consument niet betaalt. Het bedrijf kan zo een goede beslissing maken of het verantwoord is om jou krediet te verlenen. Ook kunnen we met onze gegevens helpen om fraude te voorkomen. We verzamelen geen data voor marketingdoeleinden. 

Wat doen we voor jou als consument? 

Ga je een belangrijke, financiële keuze maken? Je wilt bijvoorbeeld een nieuw energiecontract afsluiten. Of je wilt de nieuwste telefoon met tweejarig abonnement bestellen. Dan geven wij de kredietaanbieder inzicht in jouw informatie. Bijvoorbeeld of je altijd netjes op tijd hebt betaald. Met deze informatie beslist het bedrijf of het verantwoord is om dit extra krediet af te sluiten. Zo helpen we voorkomen dat je een betalingsverplichting aangaat die je later niet kunt nakomen of waardoor je in de financiële problemen komt. Dat noemen we ook wel het voorkomen van overkreditering. 

Experian wijst geen aanvragen af. Het bedrijf waar je een product of dienst afneemt, neemt de beslissing of je wel of niet voor een krediet in aanmerking komt, of dat er bijvoorbeeld aanvullende voorwaarden nodig zijn. Wij zijn alleen verantwoordelijk voor de gegevens waarmee het bedrijf deze beslissing maakt.

Experian verzamelt informatie van consumenten en stelt deze gegevens onder strenge voorwaarden beschikbaar aan bedrijven. Het gaat dan bijvoorbeeld om energieleveranciers, telecombedrijven of webshops. Hiermee helpen we deze bedrijven om met onze data hun financiële risico’s te verkleinen, bijvoorbeeld het risico dat een consument niet betaalt. Aan de andere kant zorgen we er met onze informatie voor dat consumenten krediet afsluiten dat past bij hun financiële situatie. Zo helpen we voorkomen dat je een betalingsverplichting aangaat die je niet kunt nakomen. 

Ga je een belangrijke, financiële keuze maken? Je wilt bijvoorbeeld een nieuw energiecontract afsluiten. Of je wilt de nieuwste telefoon met tweejarig abonnement bestellen. Dan geven wij de kredietaanbieder inzicht in jouw informatie. Bijvoorbeeld of je altijd netjes op tijd hebt betaald. Met deze informatie beslist het bedrijf of het verantwoord is om dit extra krediet af te sluiten. Zo helpen we voorkomen dat je een betalingsverplichting aangaat die je later niet kunt nakomen of waardoor je in de financiële problemen komt. 

We verzamelen gegevens van consumenten en stellen deze onder strenge voorwaarden beschikbaar aan bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan een energieleverancier, telecombedrijf of een webshop. Hiermee helpen we deze bedrijven om met onze informatie hun financiële risico’s te verkleinen, bijvoorbeeld het risico dat een consument niet betaalt. Het bedrijf kan zo een goede beslissing maken of het verantwoord is om jou krediet te verlenen. Ook kunnen we met onze gegevens helpen om fraude te voorkomen.

Ga je een belangrijke, financiële keuze maken? Je wilt bijvoorbeeld een nieuw energiecontract afsluiten. Of je wilt de nieuwste telefoon met tweejarig abonnement bestellen. Dan geven wij de kredietaanbieder inzicht in jouw informatie. Bijvoorbeeld of je altijd netjes op tijd hebt betaald. Met deze informatie beslist het bedrijf of het verantwoord is om dit extra krediet af te sluiten. Zo helpen we voorkomen dat je een betalingsverplichting aangaat die je later niet kunt nakomen of waardoor je in de financiële problemen komt.

Experian wijst geen aanvragen af. Het bedrijf waar je een product of dienst afneemt, neemt de beslissing of je wel of niet voor een krediet in aanmerking komt, of dat er bijvoorbeeld aanvullende voorwaarden nodig zijn. Wij zijn alleen verantwoordelijk voor de gegevens waarmee het bedrijf deze beslissing maakt.

We zijn er voor iedereen. Met ons werk dragen we bij aan een gezonde financiële maatschappij waar krediet betaalbaar blijft.

Overige vragen

Een kredietscore is een score die laat zien hoe kredietwaardig je bent. Een kredietscore zie je ook vaak terug in het Engels: credit score. 

Kredietwaardigheid zegt iets over of je een betalingsverplichting goed aan kunt. Het is namelijk belangrijk dat je krediet afsluit dat past bij je financiële situatie. Nu en in de toekomst. 

Stel, je wilt een nieuw telefoonabonnement afsluiten. Dan maakt het telecombedrijf op basis van jouw kredietrisicoscore een beslissing of het verantwoord is dat je dit krediet afsluit. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het afsluiten van een energiecontract of het online kopen van kleding met achteraf betalen. 

Experian geeft een risicoscore af aan bedrijven die klant bij ons zijn, bijvoorbeeld het telecombedrijf, de energieleverancier of een webshop. Het bedrijf vertaalt deze score naar een eigen kredietscore en neemt zo met deze informatie de beslissing of je wel of niet voor een krediet in aanmerking komt, of dat er bijvoorbeeld aanvullende voorwaarden nodig zijn.

Kredietmanagement noemen we ook wel kredietbeheer. Het doel van kredietmanagement is om kredietrisico’s te beheren en beperken. Goed kredietbeheer zorgt ervoor dat bedrijven hun financiële risico’s beperken, bijvoorbeeld het risico dat een consument niet betaalt. Aan de andere kant is kredietbeheer ook belangrijk voor jou als consument, zodat je krediet afsluit dat past bij je financiële situatie en overkreditering voorkomt. 

Kredietmanagement wordt ook vaak gebruikt in de Engelse term: credit management.

Kredietwaardigheid zegt iets over of je een betalingsverplichting goed aan kunt. Het is namelijk belangrijk dat je krediet afsluit dat past bij je financiële situatie. Nu en in de toekomst.

Als je kredietwaardig bent, betekent dit dat een krediet past bij je financiële situatie en dat er weinig risico’s zijn dat je het krediet niet meer kunt betalen. 

Als je niet kredietwaardig bent, betekent dit dat het afsluiten van (extra) krediet niet verantwoord is en dat het risico op wanbetaling verhoogd is.

Goed kredietbeheer zorgt ervoor dat bedrijven hun financiële risico’s beperken, bijvoorbeeld het risico dat een consument niet betaalt. Aan de andere kant is kredietbeheer ook belangrijk voor jou als consument. Zo zorg je er namelijk voor dat je krediet afsluit dat past bij je financiële situatie, nu en in de toekomst. 

Door te voorkomen dat mensen in de schulden komen, draagt kredietbeheer bij aan een gezonde financiële maatschappij waar krediet betaalbaar blijft. 

Bedrijven die producten of diensten leveren op krediet en mogelijk een incassorisico lopen, maken vaak gebruik van een kredietrisicoscore. Denk bijvoorbeeld aan telecombedrijven, energieleveranciers of webshops. Op basis van jouw kredietrisicoscore, beslist het bedrijf of het verantwoord is om krediet te verlenen en dus of ze je aanvraag accepteren. Soms stellen ze ook aanvullende voorwaarden op (bijvoorbeeld een aanbetaling) om je toch een krediet te verlenen.  

Wil je weten welk bedrijf jouw risicoscore bij ons heeft opgevraagd? Neem dan contact op met onze Consumer Helpdesk. 

Via onderstaande gegevens kun je contact opnemen met onze Consumer Helpdesk. We helpen je graag. 

E-mail 
inzage@experian.nl

Telefoon 
0900 - EXPERIAN / 0900 - 397 374 26 (gebruikelijke belkosten)

Post 
Experian 
Afdeling Consumer Helpdesk 
Postbus 16604 
2500 BP Den Haag

Wat vervelend dat je een klacht hebt. Een klacht kun je altijd melden bij onze Consumer Helpdesk via inzage@experian.nl of de contactgegevens hieronder. Leg in je email uit wat de reden van de klacht is, zodat we je zo goed mogelijk kunnen helpen. 

E-mail 
inzage@experian.nl

Telefoon 
0900 - EXPERIAN / 0900 - 397 374 26 (gebruikelijke belkosten)

Post 
Experian 
Afdeling Consumer Helpdesk 
Postbus 16604 
2500 BP Den Haag

Inzage in je gegevens


E-mail: 
inzage@experian.nl

Telefoon: 
0900 - EXPERIAN / 0900 - 397 374 26 (gebruikelijke belkosten)

Post:
Experian 
Afdeling Customer Support 
Postbus 16604 
2500 BP Den Haag

Voorbeelden kopie identiteitsbewijs

Paspoort web
Id Kaart
rijbewijs
rijbewijs